بهترین روش یادگیری مکالمه زبان انگلیسی

شیوه یادگیری مکالمه زبان انگلیسی خود را تغییر دهید! در این مقاله سعی می کنیم بهترین روش یادگیری مکالمه زبان انگلیسی را شرح دهیم. با تسلط بر نکات زیر، با یادگیری آسان مکالمه زبان انگلیسی آشنا می شوید و می توانید در زمان کمتر با کیفیت بیشتر به زبان انگلیسی مکالمه کنید.


۱٫ اول گوش کنید

شما هر روز باید به انگلیسی گوش فرا دهید. گاهی به جای خواندن متون انگلیسی، فقط به فایل صوتی آن ها گوش دهید. خیلی ساده است ولی این کلید موفقیت شما در یادگیری مکالمه انگلیسی است. از صرف خواندن متون انگلیسی صرف نظر کند و به گوش دادن زبان انگلیسی به صورت مداوم و روزانه بپردازید. انگلیسی را با گوشهایتان یاد بگیرید و نه با چشمهایتان. در اغلب مراکز آموزش زبان شما با چشم زبان را یاد می گیرید، شما متون انگلیسی را می خوانید و قواعد گرامری را فرا می گیرید اما برای موفقیت در یادگیری مکالمه انگلیسی باید سیستم شنیداری را جایگزین کنید. اگر بتوانید حداقل روزی ۲ ساعت فقط به انگلیسی گوش دهید، با گذشت چند ماه، علاوه بر مهارت شنیداری، مکالمه شما نیز بهبود می یابد و به مکالمه زبان انگلیسی نیز تسلط بیشتری پیدا می کنید.

هنگامی که یک خانواده به کشوری انگلیسی*زبان می*رود، بچه*ها خیلی زودتر زبان را فرامی*گیرند. آن*ها سخن نمی*گویند مگر پس* از آنکه برای زمان زیادی به دیگران گوش*داده باشند. این روش شگفت*انگیز است. در واقع، شنیدن مهمترین و موثرترین موضوع در یادگیری زبان انگلیسی است. حتی زمانی که در حال انجام کاری دیگر هستید که نیاز به فکر کردن ندارد (مثل ورزش) می*توانید با شنیدن مطالب زبان انگلیسی، آن را یاد بگیرید.

فکر می کنید ما چطور زبان مادریمان را یاد گرفتیم؟ با کلاس رفتن؟ کتاب خواندن؟ تمرین حل کردن؟ نه! با گوش دادن. از یک یا دو سالگی، کودک صداها را می شناسد، کلمات را تشخیص می دهد و تفکیک می کند و با شنیدن، یاد گرفتن و به خاطر سپردن آن ها، صحبت کردن آغاز می شود. کودکان بومی هر زبانی همینطور یاد می گیرند. پس تا می توانید گوشتان را با زبان انگلیسی درگیر کنید، موزیک گوش بدهید، فیلم ببینید، با انگلیسی زبان ها صحبت کنید، اخبار گوش دهید، پادکست های آموزشی زبان انگلیسی بشنوید.


بهترین روش تقویت مکالمه زبان انگلیسی چیست؟
۲٫ بهترین روش برای یادگیری لغات انگلیسی، یادگیری آن ها در عبارت هاست

هرگز کلمات را بصورت جداگانه و منفرد یاد نگیرید هرگز . وقتی یک لغت جدید می بینید همیشه اصطلاحی( عبارت) را که این لغت جدید در آن به کاربرده شده است یادداشت کنید و وقتی می خواهید مرور کنید همیشه همان اصطلاحات (عبارات) را مطالعه کنید و نه کلمات را. اصطلاحات (عبارات) را گردآوری کنید، مرور کنید و یاد بگیرید و از پیشرفت مکالمه زبان انگلیسی خود شگفت زده شوید!

متاسفانه عده زیادی از زبان آموزان انگلیسی یا هر زبان دیگری فکر می کنند یادگیری زبان یعنی دانستن تعداد زیادی لغت! این باور کاملا غلط است. مکالمه، استفاده از کلمات در قالب یک جمله است، نه فقط ردیف کردن کلمات در کنار هم. خیلی خوب است که به یادگیری واژگان علاقه مند باشید و برای آن وقت صرف کنید، اما هر کلمه ای فقط معنی نیست، باید خود آن کلمه و نحوه کاربردش در جمله های مختلف را بخوانید و یاد بگیرید.. پس مضطرب نشوید، آرام باشید و قبل از انتخاب کلمات و ساختار مکالمه، خوب فکر کنید. حتی می توانید جملاتی را که می خوانید مو به مو حفظ کنید، چون ممکن است روزی به کارتان بیایند و مغز این الگوها را حفظ می کند و بعدها می تواند مشابه این جملات را بسازد.

بنابراین لغات را حفظ نکنید چون انگلیسی زبانها, انگلیسی را بر اساس یادگیری لغات نمی آموزند بلکه آن ها اصطلاحات( عبارات) را یادم ی گیرند که ترکیبی از یک گروه لغت می باشند که معنی خاص خود را می دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته یادگیری مکالمه زبان انگلیسی با اصطلاحات (عبارات) ۴ تا ۵ برابر سریعتر از یادگیری زبان انگلیسی بر اساس تک لغات می باشد همچنین دانش آموزانی که اصطلاحات (عبارات) را یاد می گیرند گرامر بیشتری هم بلد می شوند چون به جای کلمات، جمله ها و عبارت هایی را یاد می گیرند که خود به خود به بهبود قواعد آن ها نیز منجر می شود.


۳٫ از یادگیری بیش از حد گرامر انگلیسی اجتناب کنید

زیاد خودتان را اسیر گرامر نکنید . گرامر به شما آموزش می دهد که شما به زبان انگلیسی فکر کنید ولی شما می خواهید به صورت خودکار با زبان صحبت کنید بدون فکر کردن بدین صورت شما مثل یک انگلیسی زبان، انگلیسی را یاد می گیرید. یادگیری ناخودآگاه گرامر، بهترین روش یادگیری قواعد است. تمرین خودآگاه قواعد گرامری، الزاماً تأثیر مثبتی بر مکالمه زبان انگلیسی شما ندارد. بدون* شک قواعد گرامری بسیاری بلد خواهید شد ولی هنوز در یک گفتگوی ساده نمی*توانید به *درستی حتی زمان حال ساده را به کار ببرید.


۴٫ یادگیری گرامر با استفاده از یک داستان در قالب چندین زمان مختلف

برای یادگیری طبیعی و نه دستوری گرامر انگلیسی باید یک داستان ( نوشته – پاراگراف و .. ) صوتی را انتخاب کنید که افعال آن در زمان حال صرف شده اند حال به یکی از دوستان که به انگلیسی مسلط تر است بگویید همین نوشته را در یک زمان دیگر ( گذشته ساده – آینده – گذشته کامل و .. ) بنویسد و برایتان ضبط کند و دوباره آن را گوش کنید حال شما می توانید با یک نوشته ( صدا) چندین حالات گرامری را یاد بگیرید و شما لازم نیست قواعد گرامری را یاد بگیرید فقط با شنیدن این نوشته در زمان های مختلف با این زمان ها آشنا خواهید شد و گرامر شما خودبخود بهبود می یابد.


۵٫ از اشتباه کردن نترسید

تصحیح اشتباه، تنها در خودآگاه زبان*آموز تأثیر بجای می*گذارد درحالی*که بیشتر مهارت*های زبانی بایستی در ناخودآگاه زبان*آموز شکل بگیرد.از سوی دیگر زبان*آموزی که پیاپی ایرادهایش گوشزد می*گردد ، به* سرعت در جایگاه تدافعی قرار می*گیرید و دستپاچه و عصبی می*شود . بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی روشی است که اشتباه زبان*آموز به* طور ناخودآگاه درست شود.

اشتباه کردن راه یادگیری است، اگر اشتباه نکنیم، پیشرفت معنایی ندارد و ذات و ماهیت موفقیت، شکست خوردن است. هیچکس از روز اول نمی تواند زبان دومی را عالی صحبت کند. اگر وسواس داشته باشید که بدون اشتباه و دقیق صحبت کنید، بدتر است! خودتان را دست کم نگیرید، شما باید اشتباه کنید، باید از هر اشتباهی درس بگیرید. از اینکه اشتباه کنید نترسید و بگذارید یادگیری روند طبیعی و درست خودش را طی کند. اگر کسی به شما خندید شما هم بخندید، چون اشتباهی کردید که در نهایت منجر به پیروزی و یادگیری می شود.


از اشتباه کردن در مکالمه زبان انگلیسی نترسید.
۶٫ در ابتدا آهسته یا حتی شکسته شکسته صحبت کنید

حتی اگر شکسته صحبت کنید بهتر از صحبت نکردن است. به هر حال هر کسی باید از یک جا شروع به مکالمه کند و گرنه به خودی خود، مکالمه زبان تقویت نمی شود. در اولین قدم های مکالمه به زبان انگلیسی یا حتی در اواسط راه باید با سرعت کم و آهسته صحبت کنید و از عجله کردن و تند حرف زدن بپرهیزید. حتما می پرسید. اگر آهسته و شمرده صحبت کنید، به خودتان زمان کافی برای فکر کردن می دهید و انتخاب کلمات و دستورزبان مناسب با فکر کردن به دست می آید. اگر دقت کرده باشید، اساتید دانشگاه، سخنوران و حتی سیاستمداران هنگام صحبت کردن، سرعت خود را کم و کلمات و جملات را به خوبی پردازش می کنند و بعد به زبان می آورند.


۷٫ سعی کنید کلماتی که یاد می گیرید استفاده کنید

باید بدانید چطور از کلماتی که بلد هستید استفاده کنید. تمرین این لغات یکی از مهم ترین کارهایی است که هر کس در طول روز باید انجام بدهد. به چه موضوعاتی علاقه دارید؟ یک مقاله درباره یکی از موضوعات مورد علاقه تان انتخاب کنید، قبل از آن که مقاله را بخوانید سعی کنید با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا اگر تنها هستید جلوی آینه تمرین کنید و با اطلاعات و واژگان خودتان درباره آن موضوع صحبت کنید. بعد از اینکه حرفتان تمام شد مقاله را بخوانید و کلمات و عباراتی که خودتان استفاده کردید با آنچه که در مقاله آمده مقایسه کنید. نتیجه این کار بی نظیر است.
در طول روز و در محیط کار با دوستی که انگلیسی بلد است، انگلیسی صحبت کنید؛ از حرف های عادی و معمول روزمره گرفته تا حرف های تخصصی مربوط به کار. در خانه با اعضای خانواده یا خواهر و برادری که این زبان را بلد است تمرین کنید. فیلم هایی به زبان انگلیسی ببینید و سعی کنید با بازیگران همراه شوید و دیالوگ ها را تکرار کنید. جلوی آینه تمرین کنید. از خودتان فیلم بگیرید یا صدای خودتان را ضبط کنید. همه این روش ها برای تقویت اعتماد به نفس و مکالمه به زبان انگلیسی عالی است.
. عبارات، اصطلاحات و واژه های عامیانه و محاوره زبان انگلیسی را یاد بگیرید. هیچ چیز بهتر از این نیست که جملات و عباراتی را به کار ببرید که یک بومی انگلیسی زبان هنگام حرف زدن از آن ها استفاده می کند.


۸٫ مطالعه مفید عمیق

راز یادگیری راحت مکالمه انگلیسی یادگیری دقیق کلمات و عبارات انگلیسی می باشد اینکه ما توضیح کلمات را بدانیم و یا فقط برای آزمون آن را در حافظه بسپاریم کفایت نمی کند بلکه باید ملکه ذهن ما شوند.برای یادگیری مکالمه انگلیسی باید بارها و بارها یک درس را مطالعه کنیم شما باید خیلی عمیق مطالعه کنید.


۹٫ از منابع زبان انگلیسی واقعی نیز استفاده کنید

اگر می خواهید انگلیسی واقعی یعنی همان انگلیسی که در جوامع انگلیسی زبان استفاده می شود را یاد بگیرید باید از منابعی استفاده کنید که در این باره نگاشته شده اند نظیر فیلم ها , مجلات واقعی , کتب صوتی واقعی , رادیوها و… واقعی منظور این است که انگلیسی زبان ها خودشان از آن استفاده می کنند گوش می دهند , نگاه می کنند و می خوانند .

سخنرانی های TED Talks یا پادکست های انگلیسی که مکالمات تخصصی و روزمره دارند را به وفور گوش بدهید تا گوشتان به صداها، کلمات، جملات و اصطلاحات آشنا شود و عادت کند. با این کار یاد می گیرید مثل انگلیسی زبان ها صحبت کنید. سریال ویدیویی Extra برای کسانی مناسب است که می خواهند زبان انگلیسی را با لهجه بریتانیایی یاد بگیرند. سریال کارتونی The Simpsons که یکی از بهترین و جذاب ترین کارتون های جهان است برای تقویت زبان انگلیسی و مکالمه با لهجه آمریکایی عالی است. سریال Today English از سریال های شناخته شده و محبوب برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی و از سطح پایه تا پیشرفته است.


۱۰٫ به زبان انگلیسی پرسش و پاسخ کنید

در کنار هر درسی سوالاتی هم مطرح می شوند همیشه به سوالات جواب دهید و از کنار آن ها نگذرید . بهنگام گوش دادن به منابع صوتی از یکی از دوستان بخواهید در باره داستان از شما سوال کند و شما به آنها جواب دهید این به شما یاد می دهد که سریع فکر کنید و جواب را پیدا کنید. گوش کنید و جواب دهید نه اینکه فقط گوش دهید و تکرار کنید.



منبع:آموزشگاه زبان انگلیسی در اصفهان