-
انواع ترافیک (ارجاعی،مستقیم،ارگانیک) در گوگل آنالیتیکس
همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای شرکت گوگل است که تحلیل بسیار دقیقی از ترافیک ورودی، نرخ پرش، زمان ورود و خروج کاربران و اطلاعات بسیار مفیدتری درباره ی وبسایت به وبمستران ارائه می کند که به شدت می تواند به سئو سایت کمک کند یادگیری این ابزار به همه ی افرادی که صاحب کسب و کار هستند و وبسایت دارند پیشنهاد می شود اما یکی از مباحث جالب و بحث برانگیز در ابزار گوگل آنالیتیکس انواع ترافیکی است که به سایت هدایت می شود که در مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Channels قابل مشاهده است به طور خلاصه ترافیک ارگانیک یا ترافیک آلی شامل بازدیدهایی است که از موتورهای جستجو حاصل می شود در حالی که ترافیک مستقیم شامل ترافیکی است که از طریق وارد کردن آدرس سایت یا شرکت وارد آن می شوند. این ها تعریف بسیار کوتاه و جزئی از ترافیک مستقیم و ارگانیک بودند اما شما باید تفاوت بین انواع ترافیک را درک کنید تا بتواتید به صورت دقیق و اصولی به تحلیل ترافیک ورودی وبسایت خود بپردازید.
انواع ترافیک
ارجاعی یا Referral
ترافیکی که از طریق یک سایت غیر از موتورهای جستجو به سایت شما هدایت می شود. به عنوان مثال شما درون انجمن هایی مرتبط با سایت خود فعالیت می کنید و کاربران زیادی مطالب شما را درون آن انجمن ها می خوانند و از آنجا وارد سایت شما می شوند و این نوع ترافیک که به سمت سایت روانه می شود ارجاعی نامیده نام می گیرد.
اجتماعی یا Social
ترافیکی که از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و ... وارد سایت شما می شوند را ترافیک اجتماعی می گویند.
آلی یا Organic
ترافیکی که از طریق موتورهای جستجو وارد وبسایت شما می شوند را ترافیک ارگانیک می گویند به عنوان مثال وقتی کلمه ی آموزش سئو را درون گوگل جستجو می کنید و با مشاهده ی وبسایت استایل نت وارد آن می شوید این نوع ترافیک از نوع ارگانیک به حساب می آید.
پرداخت شده یا Paid
ترافیکی که از طریق نمایش در نتایج موتورهای جستجو که نتیجه ی تبلیغات پرداخت شده از طریق سرویس هایی مانند google adwords یا سایر پلتفرم ها به سایت شما هدایت می شوند را ترافیک پرداخت شده می گویند.
ایمیل
ترافیکی که از طریق ایمیل مارکتینگ به سایت شما هدایت می شوند.
دیگر ترافیک ها یا Other
اگر ترافیکی که وارد وبسایت شما می شود از طریق منابع مشخصی که عنوان شد هدایت نشود به آن ترافیک other می گویند.
مستقیم یا Direct
ترافیکی که از منابع نامشخصی به سایت شما هدایت شود را ترافیک مستقیم می گویند به عنوان مثال اگر شما درون مرورگر خود سایت google.com را وارد کنید این نوع ترافیک از نوع مستقیم خواهد بود.
با تعاریفی که از انواع ترافیک داشتیم توانستیم به صورت جزئی تفاوت بین ترافیک هایی که در گوگل آنالیتیکس عنوان می شود را فرابگیریم اما قصد داریم به صورت دقیق تر به تفاوت هایی که بین ترافیک مستقیم و ترافیک ارگانیک وجود دارد بپردازیم.
ترافیک مستقیم یا Direct
همان طور که در بالا تعریف کردیم ترافیک مستقیم از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، بلاگ ها حاصل نمی شود بلکه این ترافیک با وارد کردن نام یا برند سایت در مرورگر یا بوک مارک کردن سایت یا ذخیره کردن آدرس سایت به آن هدایت می شوند. یکی از راه های مهم درباره ی افزایش ترافیک مستقیم، برند سازی است به عنوان مثال خیلی به ندرت پیش می آید تا شما عبارت فروشگاه اینترنتی را جستجو کنید و به وبسایت دیجی کالا برسید معمولا همه ی ما وقتی دنبال فروشگاه اینترنتی خوبی هستیم یا قیمت کالایی را می خواهیم به سایت دیجی کالا مراجعه می کنیم بدون این که درون باکس جستجوی گوگل عبارت دیجی کالا را جستجو کنیم.
ترافیک ارگانیک یا Organic
مهمترین نوع ترافیک که هدف اصلی هر سئو کار است که بتواند سایت را به نتایج اول گوگل برساند ترافیک ارگانیک است به این معنی که با جستجو کردن عبارت مورد نظر درون موتورهای جستجویی نظیر گوگل، بینگ، یاهو وارد سایتی شویم که در نتایج جستجو نمایش داده شده است مثلا با جستجو کردن عبارت خدمات سئو سایت می توان سایت هایی را مشاهده کرد که با وارد شدن به هر کدام، ترافیک ارگانیک برای آن سایت به حساب می آید. البته نکته ی قابل توجهی که باید ذکر شود این است که ترافیک وبسایت هایی که حاصل تبلیغات پرداخت شده سرویس هایی مانند google adwords که در نتایج جستجو بالاتر از بقیه گزینه ها دیده می شود ترافیک ارگانیک به حساب نمی آید. برخی از راه های افزایش و بهبود ترافیک ارگانیک بازاریابی ورودی (inbound marketing) و به کار بردن تکنیک های سئو مانند استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط، محتوای ناب و به روز، تجربه کاربری خوب، لینک سازی اصولی است اما متاسفانه این نوع ترافیک به شدت حساس و وابسته به تغییرات الگوریتم های گوگل است. این نکته را مد نظر داشته باشید سایت هایی که به طور پیوسته به روزرسانی می شوند و محتوای تازه منتشر می کنند ترافیک ارگانیک بهتری دارند و در نتایج جستجو ثابت اند.
ترافیک پرداخت شده یا paid
ترافیک پرداخت شده یا paid
ترافیک هایی که از کمپین های PPC، تبلیغات، ترافیک پرداخت شده، سرویس هایی نظیر google adwords به سمت سایت هدایت می شوند را ترافیک پرداخت شده یا Paid می گویند بدین صورت که در سرویس گوگل ادوردز با پرداخت هزینه ای به گوگل سایت شما بدون در نظر گرفتن رنک و رتبه و سئو معمولا بالاتر از بقیه سایت ها قرار می گیرد و به ازای هر کلیک مبلغی از حساب شما کسر می شود متاسفانه بعضی از افراد سودجو از روش های سئو کلاه سیاه کمک می گیرند و با فرستادن آیپی های مختلف به سایت رقبای خود که تبلیغات گوگل را خریداری کرده اند موجودی حساب ادوردز آن ها را تمام می کنند تا سایت آن ها بالاتر از سایت خودشان قرار نگیرد.
ترافیک ارجاعی یا Referral
ترافیکی که از دیگر وبسایت ها به سایت شما هدایت می شوند را ترافیک ارجاعی می گویند که درون ابزار گوگل آنالیتیکس از مسیر ACQUISITION -> All Traffic -> Referrals قابل نمایش است. مشاهده این موضوع در گوگل آنالیتیکس می تواند درک کاملی از مطالب و مقالات منتشر شده سایت شما در سایت های مبدا باشد که آیا به خوبی روی این موضوع کار کرده اید یا خیر؟ آیا ترافیک به صورت هدفمند به سایت شما می آیند یا خیر؟ آیا اصلا ترافیکی از دیگر سایت ها به سایت شما ارجاع داده می شود یا خیر؟ و حتی با سایت هایی که بیشترین ترافیک را از آنها دارید می توانید همکاری کنید. این ترافیک می تواند از انجمن ها، وبلاگ ها، تبادل لینک ها و هر مورد دیگری باشد که کاربر از سایت مبدا وارد سایت مقصد می شود.
همیشه کاهش ناگهانی ترافیک ارگانیک سایت به معنای کاهش بازدیدکنندگان نیست بلکه امکان دارد ترافیک سایت از حالت ارگانیک به حالت مستقیم تبدیل شده باشد.
اما سوالی که شاید در حین خواندن این مطلب با آن مواجه شدید این است که
کدام نوع ترافیک بهتر است؟ ارجاعی یا مستقیم
هیچ کدام از ترافیک ها برتری بر یکدیگر ندارد در ترافیک مستقیم کاربران با نام شما آشنا هستند آدرس وبسایت شما را مستقیما در مرورگر تایپ می کنند و این می تواند نتیجه ی برند سازی قدرتمند یا بازاریابی آنلاین باشد و سایتی از این طریق به خوبی کاربر جذب کند. اما ترافیک ارجاعی به این معنی است که دیگر کاربران از شما تعریف می کنند و یا حتی مطالب شما را به اشتراک می گذارند که می تواند نتیجه ی بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان باشد و سایتی بدین روش ترافیک جذب کند. تجربه ای که خود شما و حتی بنده داشتیم این بوده که درون بعضی کانال های شبکه های اجتماعی عضو بودیم و از مطالب آن استفاده می کردیم به طوری که بعد از مدتی همان کانال ها سایت خود را طراحی می کردند و جمله ی به سایت ما مراجعه فرمایید را درون کانال خود قرار می دادند و شما از آن کانال ها وارد وبسایت آن ها می شدید و از مطالب آن ها استفاده می کردید بدین صورت آن سایت از ترافیک شبکه های اجتماعی یا social هم بهره می برد. پس استفاده از نوع ترافیک بستگی به خودتان و کسب و کارتان دارد و هیچ اجبار یا برتری وجود ندارد اما در نهایت وبسایتی پیروز میدان است و سئو خوبی دارد که از همه ی انواع ترافیک بهره لازم را ببرد.
نتیجه
از سری آموزش گوگل آنالیتیکس در این قسمت با تعاریف و تفاوت انواع ترافیک های ورودی به سایت آشنا شدیم و توانستیم به درک کاملی از هر ترافیکی که به سایت هدایت می شود برسیم و این کمک می کند تا به تحلیل و آنالیز دقیق وبسایت خود بپردازیم، نقاط قوت و ضعف منابع سایت خود را شناسایی کنیم و منابعی که بیشترین ترافیک را به سمت سایت می فرستند بهینه سازی کنیم تا بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشد.
-
سلام،
ممنون از اطلاعات خوبتون. چطور میتونم ورودی سایت از موبایل رو بالا برد؟
ممنون
کلمات کلیدی این موضوع
مجوز های ارسال و ویرایش
- شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
- شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
- شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
- شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
-
مشاهده قوانین انجمن
SEO by vBSEO