شیلد موتور درایور L298 :
شیلد درایور دو کاناله full-bridge بر مبنای چیپ L298 است. این شیلد برای درایو بارهای القایی نظیر رله ها، موتورهای استپر و DC طراحی شده است. با استفاده از این درایور می توانید دو موتور DC را راه اندازی کرده و جهت و سرعت هر کدام را به صورت مجزا کنترل کنید. از جمله خصوصیت های این برد قابلیت اندازه گیری جریان می باشد.
خصوصیات:
ولتاژ کاری: 5 تا 12 ولت
درایو موتور: 2 موتور DC یا 1 استپر
جریان ماکزیمم: هر کانال 2 آمپر (در مجموع 4 آمپر)
فایل ایگل
دیتاشیت
ولتاژ دهی به شیلد:
آی سی L298 دو منبع توان مجزا دارد یکی برای logic ودیگری برای تغذیه موتور. گاها جریانی که توسط این شیلد کشیده می شود ازماکزیمم جریان USB بیشتر می شود لذا لازم است برای تامین توان مصرفی برد حتما از منبع تغذیه خارجی استفاده شود. این تغذیه خارجی میتواند از طریق آداپتور یا باتری باشد. برای تغذیه خارجی ولتاژ پیشنهادی بین 7 تا 12 ولت می باشد. در صورتی که موتورها ولتاژی بیش از 9 ولت برای راه اندازی احتیاج داشته باشند مناسب است تا خطوط ولتاژ آردوینو و شیلد را از هم جدا کنیم. برای این کار کافی است اتصال پشت پایه Vin Connect را جدا کنیم.
معرفی ترمینال های VIN و GND :
ترمینال Vin ولتاژی است که به موتورها متصل می شود و به عنوان تغذیه کل شیلد محسوب می شود. این تغذیه می تواند به عنوان تغذیه آردوینو هم باشد به این صورت که از طریق پین Vin Connect آردوینو را روشن می کند. البته بنا به دلایل مطرح شده در پاراگراف قبل (ولتاژ بالای مورد نیاز موتورها) معمولا تغذیه آردوینو و شیلد را به صورت مجزا انجام میدهند.
ترمینال GND نیز برای زمین کردن استفاده میشود.
کانال های ورودی و خروجی:
این شیلد دارای دو کانال مجزا می باشد: کانال A و B . هر کانال برای درایو موتور 4 پین از پین های آردوینو را اشغال می کند که در کل 8 پین توسط این شیلد اشغال می شوند. از هر کانال میتوان به صورت مجزا برای درایو یک موتور DC استفاده کرد. و یا از هر دوکانال (8 پین) به صورت مجموع برای درایو یک موتور استپر استفاده کرد.
جدول زیر نوع استفاده از پین ها را معلوم می کند.
در صورتی که هر کدام از 4 عملکرد بالا را نیاز نداشتید کافی است اتصال پست پین مربوط به آن را قطع کنید.
سایر سوکت های روی برد:
1. سوک های پیچی: برای اتصال موتورها
2. دو کانکتور برای ورودی آنالوگ (متصل به A2 و A3)
3. دو کانکتور برای خروجی آنالوگ و استفاده های pwm (متصل به پین های دیجیتال 5 و 6)
4. دو سوکت برای ارتباطات TWI
اتصال موتور:
برای درایو کردن یک موتور DC کافی است دو سیم آن را به ترمینال های + و – وصل کنید. فرض کنید آن را به کانال A وصل کرده ایم. برای تعیین جهت (Direction) چرخش موتور پین DIR A (پین دیجیتال 12) را HIGH یا LOW می کنیم. همچنین با تغییر مقدار پایه PWM A (پین دیجیتال 3) میتوان duty cycle را تغییر داد. با HIGH کردن پایه Brake A موتور به صورت آنی ایست می کند. برای اندازه گیری جریانی که هرموتور می کشد میتوان از پایه SNS0 (پایه آنالوگ A0) و دستور analogRead استفاده کرد. تنها نکته اینجاست که ولتاژ مرجع آنالوگ روی 3.3 ولت است.