نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: Ltc4150 یا max17043 باتری های لیتیومی + ساخت شارژر خورشیدی

  1. #1
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2014
    نوشته ها
    20

    Exclamation Ltc4150 یا max17043 باتری های لیتیومی + ساخت شارژر خورشیدی

    سلام خدمت دوستان.
    من در حال ساخت یک شارژر و پاوربانک خورشیدی هستم.
    تو این تاپیک میخوام بدونم به نظر شما برای گرفتن ظرفیت و ولتاژ باتری کدوم یکی از ماژول های این یا این بهتر هستن.
    __________________________________________________ __________________________________________________ ___________


    اما صحبت دیگه ای که دارم اینه که من یه مداری برای این شارژر و به اصطلاح بهتر پاوربانک خورشیدیم چیدم که فکر نکنم کسی تا حالا چیده باشه و تست کرده باشه ! میخواستم هم یکسری تجربیات در اختیار بقیه دوستان بذارم هم یه سوال در اخر بپرسم .

    راستی آخر پستم هم پاورقی گذاشتم زیاد شلوغ نشه !
    داستان از اینجا شروع میشه ! :
    شارژر خورشیدی من با 4 تا پنل خورشیدی که هر کدوم 6 ولت 330 میلی آمپر هستن و بصورت موازی بسته شدن کار میکنه (1) . این جریان میاد و وارد یک رگولاتور کاهنده میشه که یه قسمت شارژر داره . بعد از این رگولاتور دو سیم مثبت و منفی خارج میشن . مثبت به یک رله برای قطع و وصل شارژ میره و منفی از یه دیود عبور میکنه (2) . بعد این دو تا سیم میان وصل میشن به 4 تا رله ! حالا از اینجا داستان شروع میشه ! از اونجایی که باتری من Lipo ی 3 سلولی هست (2200mAh) و ولتاژی که برای شارژ برام میاد برای شارژ هر سه تا سلول (11.1 ولت ) کافی نیست و 6 ولت هست ( به زور ! ) پس مجبورم هر سلول رو تکی شارژ کنم . البته این روش دلایل دیگه ای هم داره که در پایین بهش اشاره کردم ! (3) خوب داشتم میگفتم 4 تا رله داریم . این 4 تا به نحوی سوییچ میشن که میتونن یک سیم مثبت و یک سیم منفی رو به هر سه سلول با استفاده از بالانس پین های باتری وصل کنن . همچنین از این سیم ها یک مثبت و یک منفی بصورت موازی برای یک ولت متر گرفتم که چک میکنه ولتاژ اون سلول چقدره . اما یکی از مشکلاتی که هست برق میکروکنترلریه که قراره این رله ها رو سوییچ کنه و ولت متر رو مدیریت و کنه و ... . به همین خاطر مجبور شدم از اول اون رگولاتوره (4) ، یه سیم موازی بگیرم برای برق رله ها ( فقط رله ها ) چون رله ها هستن که زیاد مصرف میکنن (5) . ولی برای خود میکرو که باید چه زمان شارژ ( یعنی وقتی که خورشید هست ) و چه زمان دشارژ ( وقتی که نیست ) روشن باشه از دو سیم اصلی باتری Lipo ( همون دو تا سیمی که برای دشارژ داره ) برق گرفتم .
    مشکل تازه شروع شده ! میگین چطوری ؟! الان میگم : به این تصویر نگاه کنید :برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: LiPoWiring.jpg
مشاهده: 143
حجم: 33.6 کیلو بایت
    سیم هایی که به مثبت و منفی میکرو وصلن Out+ و Out- هستن و سیم هایی که دو به دو به رگولاتور و پنل خورشیدی وصل میشن شماره های 1 تا 4 هستن . ( دقت دارید که 4 و out+ یکی هستن و 1 و out- هم یکی هستن ! ) پس همونطور که مشخصه پتانسیل سیم شماره 2 از out- بیشتره . یعنی با اینکه سیم 2 به عنوان منفی سلول دوم هست ولی با این حال از منفی کل بالاتره و بار الکتریکی میتونه از منفی سلول دوم به منفی کل شارش کنه .
    حالا بریم سر مشکل ! مشکل اینجاست که وقتی اون 4 تا رله ها که بین سلول ها سوییچ میکنن روی سلول 2 هستن ( مثلا میگم ) بار الکتریکی از منفی سلول 2 ( یعنی سیم 2 در عکس بالا ) میاد بیرون ، میره به سمت منفی رگولاتور ، رگولاتور رو رد میکنه ، از منفی ورودی رگولاتور درمیاد بیرون ( همونجایی که منفی پنل خورشیدی وصله ) و از اونجا چون یه سیم موازی گرفتم برا برق رله ها ، بار ها وارد سیم منفی رله ها میشن ! (6) چون رله ها باید با میکرو کنترل بشن و چون برق رله از برق میکرو جداست ، حتما باید یه سیم منفی رله رو به منفی میکرو وصل کنه . به همین خاطر بار ها وارد منفی میکرو میشن و از اونجا هم چون میکرو خودش به out- و out+ وصله ، به out- میرن و این شد اتصال کوتاه ! (7) یعنی خلاصش اینه که بار ها از سیم 2 (در عکس بالا) میان میرن به سیم out- یا همون سیم 1 !
    اما راه حلش یه دیوده که در مسیر سیم منفی تغذیه رله ها قرار دادم و این مشکل تقریبا حل شد.
    اما مشکل دیگه ای که هست اینه که در این حالت مثلا سلول 2 در حال شارژه در حالیکه کل باتری ( مجموع سه سلول ) در حال دشارژ ! البته جریان دشارژ خیلی کمتر از جریان شارژه ( شاید یک ششم ) اما با این حال وقتی یک سلول در حال شارژه بقیه سلول ها ولتاژ خیلی کمتر از حالت عادیشون رو نشون میدن !
    یعنی مثلا اگه ولتاژ های هر سه سلول 3.9 باشن ، وقتی سلول وسط رو به 4.2 میزنم برا شارژ ، سلول یک 3.4 نشون میده (!) سلول دو 4.2 (8) و سلول سه 3.7 . حالا دلیلش چی میتونه باشه ؟! هنوز نفهمیدم .

    همچنین ولت مترم هم مشکلات خودش رو داره . چون میاد منفی مثلا سلول دو رو به منفی میکرو برای اندازه گیری ولتاژ وصل میکنه و این باز میشه اتصال کوتاه ! ( یعنی سیم 2 باز هم به سیم out- وصل شده ! چون منفی میکرو از out- هست و منفی سلول 2 از سیم 2 ! این رو به نظرتون چیکار کنم ؟!


    خوب دیگه فکر کنم برای یه پست خیلی بیشتر از حد متعارفش شد ! ممنون از دوستانی که تا اینجا پست بنده ی حقیر رو مطالعه فرمودند . لطف کنین اگه نظری یا پاسخی برای سوالاتم دارید حتما جواب بدید.


    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    (1) : یعنی 6 ولت 1330 میلی آمپر.
    (2) : جهت دیود برای منفی باید برعکس جهت مثبت باشه.
    (3) : دلیل دیگش (یا شایدم اصلیش ! ) اینه که اینطوری میتونم سلول ها رو بالانس کنم (یعنی فقط اونهایی که هنوز جا دارن رو شارژ کنم) و همچنین موقع دشارژ هم مراقب باشم تا سلولی از 3 ولت کمتر نشه .
    (4) : یادتون که هست ؟!! اگه نیست اول متن رو یه بار دیگه نگاه کنین ! منظور جایی هست که سیم های سلول خورشیدی وارد میشن .
    (5) : هر کدوم حدود 80 میلی آمپر برق میکشن .
    (6) : اگه یادتون نمیاد : قبل از عکس سلول ها نوشتم که دو تا سیم موازی برا تغذیه رله ها گرفتم.
    (7) : نه چندان کوتاه !!
    (8) : که طبیعیه چون خودم بهش 4.2 وصل کردم برا شارژ !
    ویرایش توسط mmkhmmkh : 02-21-2016 در ساعت 12:50 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

SEO by vBSEO